Stipendien

Richard-Wagner-Stipendienstiftung

Richard Wagner hatte sich seine Festspiele in Bayreuth als Volksfestspiele gedacht, wie sie vor mehr als 2000 Jahren in Griechenland stattgefunden haben. Dazu sollte wie damals auch der freie Eintritt gehören. Als sich dies nicht verwirklichen ließ, regte er 1882 - ein Jahr vor seinem Tod - ein neues „Patronat" an. Es sollte zumindest „tüchtigen Freunden meiner Kunst bei freiem Eintritt, ja nötigenfalls durch Übernahme der Kosten der Reise und des freien Aufenthalts" den Besuch der Festspiele ermöglichen. So entstand die Richard-Wagner-Stipendienstiftung. Heute stellen in allererster Linie die Richard-Wagner-Verbände der Stipendienstiftung die benötigten Geldmittel zur Verfügung. Die Gesellschaft der Freunde von Bayreuth leistet einen Zuschuss.

Die Stiftung ermöglicht alljährlich 250 jungen Sänger-innen, Musiker-innen und weiteren Bühnenschaffenden aus aller Welt den Besuch von mehreren Aufführungen der Bayreuther Festspiele und verschafft ihnen damit wertvolle Impulse für ihren weiteren künstlerischen Werdegang. Zahlreiche ehemalige Stipendiaten waren oder sind Mitwirkende der Bayreuther Festspiele, zum Beispiel Christian Thielemann, Alex Kober, Michael Volle, Jonas Kaufmann, Diana Damrau, Anja Kampe, Irène Theorin, Bryn Terfel, Stefan Vinke oder Waltraud Meier.

Der Richard-Wagner-Verband Düsseldorf entsendet und übernimmt die Kosten für zur Zeit jährlich 4-6 Stipendiaten und Stipendiatinnen, bevorzugt aus Düsseldorf oder der Region.

Mit seinem Mitgliedsbeitrag und seiner Spende fördert jedes Mitglied des Richard-Wagner-Verbandes Düsseldorf diese jungen Künstler in ihrer künstlerischen Entwicklung und sichert damit auch die Aufrechterhaltung dieser schönen Tradition.

Neben einer besonderen musikalischen Begabung bzw. dem Wunsch nach einer Karriere "hinter der Bühne" setzen wir bei unseren Stipendiaten ein Interesse am Werk Richard Wagners und die Bereitschaft voraus, bei unseren Stipendiatenkonzerten und anderen Veranstaltungen des Verbands mitzuwirken. 

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Unsere Stipendiaten und Stipendiatinnen

Rémi Geniet, Orchesterleitung und Klavier
A musician of a “dazzling and rare intelligence” (Le Devoir) known internationally for his brilliant career as a pianist since winning at 20 years old a second prize at the 2013 Queen Elisabeth Competition, Rémi Geniet has always held a deep interest in the orchestral and lyric world. Since 2021 he has become more intensively involved in orchestral conducting, and after being chosen in 2022 by Riccardo Muti to participate as a repetiteur in his Italian Opera Academy on Verdi’s Requiem, the maestro reinvited him for the 2023 academy on Bellini’s Norma, this time as a conductor.
Both his debut all-Bach CD, which received a “Diapason d’Or of the Year” in 2015, and his second release of four Beethoven sonatas, also on the Mirare label, were unanimously praised by the critics. In 2015, he was awarded first prize at the prestigious Young Concert Artists International Auditions in New York, and more recently the New York Salon de Virtuosi Career Development Grant, bringing him to prominence in North America.
Rémi Geniet begins the 2023-2024 season with performances at the Merkin Hall, New York and the Ladies’ Morning Musical Club in Montreal. In the same year, in partnership with the University of the Arts Bern (HKB) alongside his cellist brother Joël, he initiated a series of orchestral projects offering young musicians the opportunity to gain experience performing a stylistically varied and challenging repertoire.
Rémi Geniet performs internationally with orchestras including the Belgium National Orchestra, Saint Petersburg Philharmonic Orchestra, Luxembourg Philharmonic Orchestra, Orchestre de la Suisse Romande, Saint Louis Symphony Orchestra, Barcelona Symphony Orchestra, Orchestre Symphonique de Mulhouse and Orchestre National d’Île-de- France under conductors such as Marin Alsop, Okko Kamu, Edo de Waart, Daniel Oren, Thomas Sanderling, Pascal Rophé, Jérémie Rhorer, Emmanuel Krivine, Eduard Topchjan, Dmitri Liss and Yoel Levi.
Invited to the most important French series and festivals, Rémi Geniet appears regularly at the Auditorium du Louvre, Piano aux Jacobins, La Roque d’Anthéron International Piano Festival, Festival International de Colmar, Festival de Radio France Occitanie Montpellier, La Folle Journée, la Grange de Meslay ... and opened both the
“L’âme du Piano” series at the historical Salle Gaveau and the “New Generation” series in the inaugural season of the Fondation Louis Vuitton to enormous critical acclaim. On the occasion of the celebration of Beethoven’s 250th birthday, he gave a particularly noted performance of the Diabelli variations at the Auditorium de Radio France.
Outside France he performs at Carnegie Hall (Zankel Hall), Great Hall of the Moscow Conservatory, Brussels Bozar and Flagey Studio 4, Konzerthaus Berlin, Munich Gasteig, NDR Hanover . . .  . Amongst the many prestigious international festivals that invite him are Verbier, Saint Petersburg Arts Square International Winter Festival, Casals Festival Puerto Rico, Montreal Bach Festival and Interlaken Classics Festival in Switzerland. In early 2016 he was invited to participate at Les Sommets Musicaux de Gstaad at the invitation of Renaud Capuçon, winning the Prix André Hoffmann.
A frequent guest artist in Asia, Rémi Geniet has performed Chopin Piano Concerto no. 2 in Suntory Hall with the Yomiuri Nippon Symphony Orchestra and Beethoven Emperor Concerto with the Suzhou Symphony Orchestra in China as well as with the KBS Symphony Orchestra, the Kansai Philharmonic, the Hong Kong Sinfonietta. He has given recital at the prestigious Yokohama Minato Mirai Hall’s “International Piano Concert” as part of the hall’s re-opening celebrations in 2022, as well as at Tokyo Bunka Kaikan, Seoul Art Center and Kumho Art Hall, Izumi Hall Osaka, the Saitama Arts Center and the National Concert Hall in Taiwan.
Rémi Geniet’s chamber music partners count as some of the leading artists of their generation: Alexandra Soumm, Aylen Pritchin, Aurélien Pascal, Raphaël Sévère and Daniel Lozakovitj, as well as established artists such as Augustin Dumay. He also enjoys performing of singers, and often accompanies the classes of world-renowned baritones Vladimir Chernov and Konrad Jarnot as repetiteur.
Rémi Geniet is currently attending conducting lessons with Rüdiger Bohn at the Robert Schumann Musikhochschule in Düsseldorf. He studied piano in the classes of Brigitte Engerer at the Conservatoire National Supérieur de Musique de Paris, Rena Shereshevskaya at the École Normale de Musique Alfred Cortot and Evgeni Koroliov at the Hochschule für Musik und Theater Hamburg.